Tuesday, May 19, 2009

Doa Rasulullah mengharap cinta Sejati....

Atha' Ibn Saib meriwayatkan daripada ayahnya: Suatu hari Ammar Ibn Yasir solat bersama kami, dia memendekkan solatnya, kami bertanya kepadanya, kenapa kau pendekkan solat wahai Abu Yaqdhan? Tidak ada dalil yang menghalangi diriku memendekkan solatku? Sebab aku ingin berdoa seperti doa yang pernah aku dengar daripada Rasulullah saw. Tatkala Ammar Ibn Yasir selesai berdoa, salah seorang sahabat mendekati dirinya seraya bertanya bacaaan doa, yang pernah didengarnya daripada Rasulullah saw. Ammar Ibn Yasir menjawab: Aku pernah mendengar Rasulullah saw melantunkan doa:

"Allahumma bi Ilmika al-Ghoibi wa Qudrotuka 'ala al-Kholqi Abyiniy ma Alimt al-Hayah
Khoiron Liy wa Tawaffaniy ma Alimta al-Wafaata Khoirun Liy. Allahumma Inniy
As'aluka Khosyataka fil Ghoibi wa asy Syahadah wa As'aluka kalimatal Haqqiy fi ar
Ridloh wal Ghodlob wa As'alukaal-Qosda fi al-Ghinaa wa al-Faqr wa As'aluka
Na'iiman La Yubda wa Qurrota A'inin La Tanqoti' wa As'aluka al-Ridloh Ba'da
al-Qodlo' wa Barodul Aisy Ba'da al-Mauti wa As'aluka an Nadlor ila Wajhika al-Kariim
wa Syauqon ilaa Liqoo'ika fi Ghoiri Dlorro'in Mudlirotin wa Laa Fitnatin Mudlillatin.
Allahumma Zaiyyinaa Bi Ziinatil Iimaan. Allahumma Ij'alana Hudaatun Muhtadiina"

(Wahai Allahku dengan keghaiban ilmuMu. dengan kekuasaanMu atas segenap ciptaanMu. Hidupkanlah diriku dengan kehidupan yang baik menurutMu, dan matikanlah diriku dengan kematian yang baik menurutMu. Wahai Allahku, kurniakan kepadaku rasa takut kepadaMu, baik dalam keadaan samar mahupun terang. Aku memohon kepadaMu perkataan yang benar dan lurus disaat marah dan reda, Aku mohon kepadaMu, kewujudan tujuan disaat miskin dan kaya. Aku mohon kepadaMu anugerah nikmat yang tiada pernah habis. Aku pinta kepadaMu permata hati yang tidak terputus. Aku mohon kepadaMu perasaan rela menerima ketentuan takdirMu, serta kedinginan(kedamaian) hidup selepas kematian. Aku mohon kepadaMu supaya mampu melihat wajahMu yang Mulia, serta kerinduan untuk bertemu denganMu tanpa ada yang menghalang diriku. Aku mohon kepadaMu agar tidak ada hujaman fitnah yang memayungi hidupku. Wahai Allahku rahmatilah diriku dengan kebaikan iman, hiasilah diriku dengannya. Wahai Allahku berilah ak petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah kau beri petunjuk)

SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL!!!!
^_^

No comments:

Post a Comment